Det handlar om att vara ärlig mot sig själv​

Elisabeth Thand Ringqvist har en bred och gedigen bakgrund inom företagande, startups och investeringar. Hon växte upp i en företagarfamilj i Jämtland. Vardagen handlade om företag och företagande. Som 20-åring startade hon sitt egna första bolag, Lits Camping, samtidigt som hon tog klivet in i Östersunds kommunstyrelse och den politiska arenan.  

Efter studier på Handels i Stockholm tog karriären fart som managementkonsult på McKinsey & Company med uppdrag i Sverige, London, USA och Brasilien. Under samma tid, 1998 till 2004 tog hon steget upp i Centerpartiets partistyrelse. Engagemanget gav en förfrågan från Maud Olofsson 2005 och ett uppdrag i Centerpartiets riksdagskansli med ansvar att ta fram valstrategin för valrörelsen 2006.

Efter 2010 lämnade hon politiken för VD rollen på Företagarna. – Mitt arbete handlade där om att modernisera organisationen och skapa nätverk för unga. Efter fem år som politiker och fem år på Företagarna, kändes tiden mogen att gå från att prata företag till att själv göra företag.  

– Min position och nätverk möjliggjorde mitt nästa steg att själv kunna bygga grunden för att jobba med investeringar. Sedan 2015 har det utvecklats ett fokus för mig att jobba med startups med tydliga hållbarhetsmål. Här finns en stor omställningskraft och förmåga. 

2018 grundade Elisabeth tillsammans med bland andra Ludvig Nauckhoff, Ulrika Viklund och Ted Elvhage affärsängelfonden E14 Invest med bas i Åre.  

– Att få tag på kapital för växande företag är svårt om man befinner sig norr om Stockholm. Därför grundade vi E14 Invest – en affärsängelsfond som kan stötta små växande bolag med hållbara investeringar.  

Vad är en bra investering för er? Hur ser det bolag ut som ni väljer att satsa på? 

 – Vi tittar på produkt, person och passion. En skalbar produkt eller tjänst, två eller tre personer bakom bolaget, annars är det för bräckligt. Ett starkt gemensamt fokus på att växa och bli ett riktigt stort bolag med hela världen som möjlighet. En viktig fråga är också målet, vill man sälja bolaget i framtiden eller inte. 

Vilka områden eller branscher ser du som mest intressanta framåt? 

– Områden som vi ser som intressanta finns särskilt inom hållbarhets-spektrat. En yngre målgrupp söker varumärken som står för vad dom själva står för. Man söker i större utsträckning hållbara lösningar. Vinnare här är personliga företag och varumärken som står ut och lever efter hållbara principer och kan erbjuda hållbara lösningar. 

 – Ett område jag vill peka på som har potential i Jämtland är outdoor-branschen. Tittar man globalt växer intresset för outdoor-aktiviteter och historiskt har vi en stark utveckling inom vinteridrott i regionen.  

– Vi får inte tro att allt är färdigforskat Att vi hittat dom bästa skidorna eller stavarna. Allt går att göra ännu bättre och hitta sina nischade kundgrupper på en stor global marknad.  

 – Åre Skidfabrik är ett bra exempel där man har lyckats sälja in en produkt innan den är tillverkad genom en ny utvecklingsidé. “Opinion” var den första crowd-utvecklade skidan någonsin, skapad med hjälp av hundratals engagerade skidåkare runt om i världen. 

Vilka innovationer väntar du på och varför? 

– Den stora ketchup-effekten av innovationer som jobbar mot ett hållbarhetsmål. Företag som i affärsmodellen säkerställer till exempel omställningen av industrin. Det har hänt mycket under det senaste året, men det är fortfarande totalt en liten del av alla pengar som investeras. 

Jag ser startups som katalysatorer för förändring i den hållbarhets- och digitaliseringsomställning som måste ske hos företag och organisationer. 

– Det som driver på innovationer inom det här området är riskminimering. Ett bolag som jobbar mot ett hållbarhetsmål är sannolikt högre värderat om tio år, än ett företag som inte gör det. Här kommer det fortsatt att hända mycket.  

Vad är avgörande för att nå framgång som scaleup anser du?  

– Det handlar om att övertyga andra och inte bromsas av problem. Det handlar om personerna i företaget. Den egna övertygelsen och den personliga förmågan att få andra med på sitt tåg. Men det handlar också om att vara ärlig mot sig själv och sina nära. Att utveckla en startup är inte sällan en lång resa som kräver massor av egen tid. Tålamod och uthållighet krävs för att lyckas. 

– Mitt råd är att tidigt prata igenom vilka personliga mål och ambitioner man har på resan. Kan man tänka sig att sälja eller vill man fortsätta utveckla sin idé. Har man tagit steget att skala upp och tar in kapital kan det vara svårt att hoppa av från toppen av bergochdalbanan.  

Vad är ditt råd till de bolag som antagits till årets omgång av PEAK Accelerator? 

– Bolagen står inför ett sex månader långt personligt träningsprogram. Förhoppningsvis får de en riktigt jobbig PT som stöttar dem i att utveckla sin styrka och uthållighet. Det gäller att ta tillvara på tiden i programmet. 

Text: Team PEAK Accelerator

Scroll to Top