Jämtländsk algoritm utvecklar jättarna inom tryckpressar

ArifiQ är ett familjeägt jämtländskt bolag med globala ambitioner. Grundarna, syskonen Eva Rosén och Stefan Karlsson, och Stefans fru Carina Karlsson, har utvecklat och patenterat en beräkningsmotor som optimerar produktion av trycksaker. Med hjälp av den unika algoritm och tekniska lösning som ArifiQ erbjuder kan tryckeriet snabbt beräkna priset på en offert till kunden, något som fram till idag har varit ett tidskrävande manuellt arbete som erfordrat specialistkompetens att utföra.  

– Att beräkna en trycksaksproduktion är komplext och tidsödande. Med vår beräkningsmotor kan man korta väntetider för kunden och spara pengar i produktionen, säger Eva Rosén, CMO på ArifiQ. 

Företaget vänder sig till världens alla tryckerier och (OEM) tryckpresstillverkare som HP, Xerox, och Canon. ArifiQ har idag etablerat partnerskap med tillverkare av tryckpressar, som i sin tur erbjuder ArifiQ:s teknik och mjukvara under det egna varumärket. Slutanvändaren av tekniken är enskilda tryckerier, reklambyråer och företag med in house-produktion av trycksaker. 

Eva Rosén berättar att idén till företaget uppkom i samband med ett generationsskifte i det tryckeri som ägdes av familjen. Det är idag åtta år sedan. När ArifiQ:s medgrundare Carina Karlsson tog över verksamheten upptäckte hon snart att det tog mycket tid i anspråk att sammanställa offerter. Ett manuellt jobb som kändes helt hopplöst. 

Stefan Karlsson, som då jobbade på FRA i Sollefteå, utvecklade en första app för att lösa problemet. Den fungerade mindre bra, säger Eva. När de istället gick över till ett molnbaserat system tog utvecklingen däremot fart och produktutvecklingen var igång.  

Företaget växte med kapital från Tillväxtkassan, Entreprenör Invest och Almi Invest, som tidigt klev på tåget. Stefan och Eva gick båda in i företaget på heltid tillsammans med Carina och efter en kort tid var de tio anställda.  

Eftersom de tidigt såg den globala potentialen i produkten sökte ArifiQ, och antogs, till ett acceleratorprogram vid Nordic Innovation House i Palo Alto på den amerikanska västkusten. Programmet har skapats genom ett samarbete mellan de nordiska ländernas innovationsmyndigheter. Syftet är att underlätta för nordiska startups att dra nytta av innovationsmiljön i Silicon Valley.  

Resan att bygga ett globalt bolag som entreprenör är dock inte spikrak. USA-vistelsen gav nya nätverk och de beslöt sig för att få igång försäljningen i USA som första internationella marknad. Det visade sig lättare sagt än gjort. Utmaningen att bygga upp en försäljningsorganisation i USA på distans var för stor och ledningen valde att byta strategi.  

Idag satsar ArifiQ istället på att nå ut genom samarbeten med de företag som säljer tryckpressarna, som HP och Canon. Det har lyckats väl och ArifiQ finns redan etablerade på flera internationella marknader: i Norden, Baltikum, USA, England, Singapore och Puerto Rico.  

På den globala marknaden finns cirka 50 000 bolag som driver tryckerier och är möjliga kunder. Potentialen att växa till ett internationellt bolag är därför stor. De finansiella målen för expansionen är klara: – Om fem år omsätter vi 100 miljoner kronor med en stark position och teknikplattform, säger Eva Rosén.  

ArifiQ är ett av tio bolag som antagits till årets program för scaleups vid PEAK Accelerator. 

 – Det passar perfekt där vi är just nu i utvecklingen, förklarar Eva. ArifiQ är redo att ta nästa steg på resan mot att bli ett stort och globalt etablerat bolag.  

Med deltagandet i PEAK Accelerator i Åre får de tillgång till mentorer med internationell erfarenhet och till specialistkompetens inom scaling. Det ser ArifiQ är värdefullt för den fortsatta utvecklingen och de utmaningar som ska tacklas framöver. Grundartrion hoppas på ett bra inflöde av ny kunskap i företaget. – Inte minst i hur vi kan göra smartare affärer med storbolagen, avslutar Eva Rosén.  

Läs mer om Arifiq på arifiq.se

Text: Team PEAK Accelerator

Scroll to Top